11. maaliskuuta 2016

Sativistisia mietteitä kangimarssien aikana.

Aivan aluksi pitää pysähtyä otsikkolauseen ääreen. Luonnollisestikin voi herättää hämmenystä mitä termit ”sativisti” ja ”kangimarssi” oikein tarkoittavat, ja mitä ne ihan oikeasti pohjimmiltaan tarkoittavat. Sativistihan on luonnollisesti kynsilaukka-immeinen. On oltava tarkka ettei tuohon vahingossakaan liitä merkitystä ”kynsilaukkamies.”  On etsittävä siis yleispätevää ja sukupuolineutraalia ilmaisua. Hienon kasvimme tieteellinen nimi on Allium Sativum, ja nimenomaan jälkimmäinen määre sopii paremmin käyttöön. Suomen kielessä ei ole suotavaa ottaa käyttöön termiä ”allisti” sillä se viittaa niin kovasti naiseen ja aivan erityisesti mieleen tulee seitsemännen tasavallan presidenttimme J.K.Paasikiven Alli-vaimo. Tietysti on olemassa myöe Avena Sativa-niminen kasvi eli kaura. Tässä yhteydessä Avenisti viittaa luonnollisestikin kauraan ja varmasti myös kaurapuuro-intoilijaan, ja heitähän keskuudestamme löytyy.

Kangi on sitten enemmän sisäpiirin juttu joka nousee allekirjoittaneen 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen kokemusmaailmasta. Kangi on yksinkertaisesti traktori. Asiaan ja sanan etymologiaan palataan joskus myöhemmin. Otsikkokuvassa on jotain sellaista mitä todella innovatiivinen maaseutu voisi parhaimmillaan olla. Taideteoksen nimi on ”Kalastava kangi” eli ”Kalastava traktori.” Kuva herättää epäilyksiä monellakin tavalla. Vaikka tuollainen epeli voisikin olla suomalainen vientituote tai jopa uusi Mini-Nokia, niin tuon kokoisia kaloja meillä ei juuri pahemmin ole. Pohjoisen lohijoetkin kun ovat jo aika lailla förbi ettemme sanoisi. Lämminvetisillä mailla tuollainen kalastava kangi kyllä vetelisi varsin nopeasti kärrillisen monneja ja karppeja isäntäväen iloksi. Ehkä näemme vielä kalastavan kangin kun tekoäly vielä kehittyy. Silloin traktorikin on varmaan enemmän inhimillisempi väline. Kukapa tietää vaikka näkisimme tulevaisuudessa kuinka vanhat sini-oranssit Fordsonitkin päivitetään kerrassaan uuteen elämään. Ei pidä ihmettelemän jos ne sitten ovat parhaita kala-traktoreita. Kieltämättä vanhat traktorit tekoälystettyinä herättävät todella sympaattisia mielleyhtymiä. Jäämme odottelemaan...

Mutta otsikkoon ja sassiin sitten. Eilen ovat maatalouselinkeinon harjoittajat olleet liikkeellä asiansa puolesta. Voidaan jopa puhua kangi-marssista. Senaatintori Helsingissä oli eilen täynnänsä kangeja. Maanviljelijöiden asia on myös sativistien asia. Mitä on tapahtunut on surullinen asia ja aivan erityisesti se on surullinen asiantilaan johtaneiden syiden vuoksi. Samojen ongelmien parissa painivat Jenkkilänkin maanviljelijät. Että toimeen tulisi pitää olla paljon peltoalaa eikä työllä sinänsä rikastu. Investoinnit vaativat paljon pääomaa ja tuottajahinnat eivät päätä huimaa. Kaiken lisäksi amerikkalaisten maanviljelijöiden keski-ikä on jo vaarallisen korkea elinkeinon toimivuuden kannalta. Tiloille on myös kovin vaikea saada jatkajia.

Ongelmat ovat siis samat kaikkialla. Jokunen aika sitten TIME-lehdessä asia oli tapeetilla ja kovasti perättiin sitä, että maanviljelyn pitäisi olla siellä paljon arvostetumman ammatin maineessa. Jos omalla työllä ei ole mahdollista oikeutetusti vaurastua niin ei se voi olla houkuttelevaakaan. Kyse on paljolti siitä, että kaupunkilaistunut ihminen ei enää ymmärrä miten arvokas asia hyvä ja hyvissä olosuhteissa hyvin menetelmin tuotettu ruoka on. Tämäkään ilmiö ei ole kovinkaan uusi. Rooman keisarivallan ensimmäisnä vuosikymmeninä, suuren Octavianus Augustuksen aikana, maanviljelys ei ollut kovin houkuttelevan elinkeinon maineessa. Rooman kansalliskirjailijan teos Georgica oli hätähuuto maanviljelyksen arvostuksen puolesta. Eilinen kangimarssi oli hätähuuto oloissamme ja aivan oikeutettu. Kun puhutaan yhteiskuntasopimuksesta unohdetaan kovin helposti se mitä kaikki elämä saa alkunsa ja mistä kaikki lähtee. Kysehän on maasta ja luonnosta. Jos ihminen on siitä vieraantunut ei hän osaa arvostaa silloin paljon muutakaan. Sativisti voi tämän varmasti ymmärtää sillä kukaan ei elä pelkästään kynsilaukasta; paljon muutakin tarvitaan.

Aika ajoin kuulee ajatuksia siitä kuinka erikoiskasvit toisivat elinvoimaa maanviljelyelinkeinoon täällä meilläkin. Kynsilaukan viljelystäkin on tehty kannattavuuslaskelmia ja moni on asiaa kokeillut pikavoiton toivossa. Kasvi jää meillä marginaaliseen asemaan vielä pitkäksi aikaa ja omavaraisuuteen ei päästä varmaan vuosikymmeniin. Kun ajattelemme millainen lääni Kanada esimerkiksi on, ja miten suotuisat olosuhteet talvikynsilaukalle siellä on niin asiayhteyksiä ei voi kuin kummastella. Ontario, ja eteläinen Quebeck siinä sivussa, on monellakin tavalla todella ihanteellinen paikka talvikynsilaukalle, mutta mikä onkaan totuus. 68 prosenttia Kanadassa käytetystä kynsilaukasta tulee Kiinasta. Viljelyala Kanadassa on kokonaisuudessaan vain 2500 eekkeriä eli noin 1200 hehtaaria. Luvussa ei varmastikaan Kanadassa, kuten ei meilläkään, ole huomioitu kotitarve-kasvattajien ja vähän suuremman mittakaavan harrastelijoita. He ovat todellisen huippulaadun tuottajia.

Kynsilaukka on vaikea yhtälö monella tavalla. Talvivalkosipulin viljelyn voi osittain mekanisoida, mutta samalla investointien tarve kasvaa ja satomäärä pienenee. Kuten tässä alustassa on aiemminkin todettu, niin huippuluokan isokoista kynsilaukkaa ei oikein voi tuottaa muuten kuin antiikki-menetelmällä. Vaikeuksien kanssa painiva peltoviljelijä masentuu aivan varmasti kun hänelle kerrotaan kynsilaukan tuottamisen vaatimasta työmäärästä, ja siitä millainen lopputulos sitten on.

Oikeutettu protesti on eilen annettu ja nähtäväksi jää mitä tasavaltakunnan hallitus voi asialle tehdä. Yhteiskuntasopimus jäänee kovin vajavaiseksi ja ideologisilta perusteiltaan se on jäänyt aivan torsoksi. Itse asiaa ajanut puoluekin on kovin irtaantunut juuriltaan ja nyt katsotaan vain tuottavuuden perään. Jos lähdettäisiin liikkeelle aivan perusteista niin silloin lähdettäisiin liikkeelle kaiken elämän lähtökohdasta, ihmisestä ja hänen suhteestaan luontoon ja maahan. Ehkäpä ottaisimme silloin mehiläisten esimerkkiä tähdäten hyvän ”yhdyskuntasopimuksen” luomiseen. Yhteiskuntasopimus kun on kaiken tämän jälkeen aika tavalla rasittunut käsite.

https://www.youtube.com/watch?v=KCNgQUVPqdk

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki kommentit tarkastetaan ennen julkaisua. Pysythän asiassa ja vain asiassa. Henkilöihin käyviä keskusteluja ei hyväksytä! Kommentit tarkastetaan ja hyväksytään viimeistään 8 tunnin viiveellä.